EL2006Issoire

17° Euro Lambretta Issoire Frankrijk 2006

Français…

Vorig jaar heb ik met pijn in het hart mijn kameraden van LCB naar Oostenrijk zien vertrekken. Ik zat toen in het buitenland voor het werk!

Een week later kreeg ik van overal prachtige foto’s te zien en al die leuke verhalen te horen en heb (bijna een jaar op voorhand) een week verlof gevraagd (en gekregen) tussen 31 mei en 7 juni 2006. Na de lange koude winterstop begon ik de LD warm te rijden voor de Euro-Lambretta.
31 mei 2006. Het was ongeveer 10u als ik in de keuken mijn koffie uitdronk en Tumkie aan de deur belde. Mijn hart begon te bonken, het avontuur was begonnen! Een twintigtal minuten later en nadat alle bagage en beide Lammy’s ingeladen waren was er nog tijd voor een sterke koffie. Rond 11u vertrokken we richting Parijs waar onze eerste halte was. We hadden voor de toeristische route gekozen, langs Bouillon, België uit en langs Reims en de Champagne streek de vallei van de Marne binnen. We geloofden onze ogen niet toen we ineens een paar derricks in het midden van de velden zagen. Olie-boringen? Ja hoor, wat verder stond er “champs de pétrole de Marne”. Via de Marne kwamen we dan Parijs binnen.

Les Champs Elysées

Ik had Parijs nog nooit gezien en dus hebben we besloten om een sightseeing tour te doen met de auto en daarna te voet de Champs-Elysées te doen. Rond 15.30 zaten we midden in de stad en in de files.
Met Erwin als gids heb ik de belangrijkste bezienswaardigheden zoals Eiffel toren, Triomfboog, Notre-Dame het Louvres en natuurlijk de Champs-Elysées gezien. We hebben de auto in een zijstraat van de Champs geparkeerd en heel de bekende avenue afgelopen vanaf het Concorde plein tot de voet van de Triomfboog. We zijn o.a. bij in de vitrines
van Renault, Mercedes, Peugeot geweest. Oudere modellen, prototypes, F1 wagens. Zoals Joe Dassin het zingt ”il y a tout ce que vous voulez aux Champs-Elysées”! Een bezoek aan “Planet Hollywood” mocht natuurlijk niet ontbreken aan deze goedgevulde namiddag! Na de nieuwe zakenwijk “La Défense” per auto bezocht te hebben kwamen we terug op de Parijse ring de “périphérique” om dan zuidwaarts richting Clermont-Ferrand te rijden. Rond 21u kwamen we in Orléans
aan. We beslisten om daar te overnachten. Toen we het Formule 1 hotel binnenreden zagen we twee Engelse camionnetjes met het voor Lambretta kenners beroemde opschrift: “Cambridge Lambretta”. Wat later gingen we een hapje eten in het stadscentrum en hebben we een Brit ontmoet die boven zijn theewater was. Hij kwam terug uit het centrum met vrouw en kind maar was een paar “mates” kwijt geraakt. Na onze maaltijd hebben we het stadscentrum bezocht. Orléans, de stad van Jeanne d’Arc is een bezoekje waard. De volgende ochtend zijn we dan vertrokken met als einddoel : Is-soire maar voordien was er nog een etappe; Clermont-Ferrand en de “Puy-De-Dôme. Even na Orléans begon de omgeving al te veranderen. We kwamen in het centraal massief, het begin van de vulkanische streek de Auvergne. Al 60 km voor Clermont-Ferrand zie je de Puy-De-Dôme al liggen. Aan de laatste péage voor Clermont-Ferrand reden we naast een Engelse camionette volgeladen met Lambretta’s. Eventjes het raam open en een babbeltje slaan met onze Engelse collega’s die in de rij naast ons wachtten om te betalen. Een uur later kwamen we aan de voet van de Puy-De-Dôme aan. Er wachtte ons nog een flinke klim voordat we dan eindelijk op 1465 m de auto aan de kant lieten. Het uitzicht is buitengewoon prachtig. Overal rond zie je groen, natuur bossen, velden met hier en daar een klein dorpje. Je hebt er ook een uitzicht op Clermont-Ferrand maar dat ligt toch op een kleine 10 km van de Puy-De-Dôme.

Lavasteen

Net toen we besloten de wandeling rond het weerstation te beginnen hoorden wij een bekend gebrom dat alsmaar dichterbij kwam. En ja hoor, daar verschenen 3 Lambretta’s voor ons! De drie kwamen helemaal vanuit Noord-Engeland gereden. Zij vonden een bezoekje aan de ingeslapen vulkaan ook de moeite. Met een temperatuur van amper 3 graden was het toch wel wat frisjes voor ons en na een dik halfuur waren wij al terug in de auto richting om Clermont-Ferrand een bezoekje te brengen. Na de lunch hebben we de kathedraal en het stadscentrum bezocht. De kerk is zeker een bezoekje waard al is het voor de zwarte lavastenen in welke ze gebouwd is. Rond 15.30 vertrokken we dan voor het laatste stukje naar Issoire waar we rond 16.45 aangekomen zijn. Na inschrijving en betaling voor de overnachting begonnen we ons kamp op te slaan. Na een half uur was alles klaar voor de overnachting en kwam onze vriend Christian en zijn vrouw aan. Die avond was het nog redelijk kalm op de camping; het gros van de 250 Engelsen moesten nog aankomen. Na een koude en regenachtige nacht was het zover. Officieel onthaal van de deelnemers met goodie bag, t-shirt, Euro-Lambretta 2006 legshield banner, LCF sleutelhanger en een stadsplan van Issoire. In de voormiddag was er niets gepland dus besloten wij een ritje te doen in de omgeving. Erwin, Christian en zijn vrouw en ik trokken de omgeving van Issoire in en zijn in een heel klein typish Frans dorpje beland waar we een heerlijke maaltijd benut hebben voor een heel democratisch prijsje! Rond 3 uur was er een beurs op de parking buiten de campsite en zijn we op ons gemak terug naar de camping gereden. De voorzitter en zijn familie zijn juist op tijd aangekomen voor de voorzitters vergadering; waar alle voorzitters van Lambretta clubs het algemene beleid bespreken en kalender vastleggen voor de volgende Euro-Lambretta’s. Om 18u was er een korte rit door het stadscentrum en speech van lokale politici. Veel bekijks was er wel voor de +/- 350 Lambretta’s die op twee pleinen verspreid waren. Na de officiële speech zijn we met heel de Belgische delegatie op restaurant gegaan. Er was een concert-avond voorzien naast de campsite dus van vroeg slapen was er geen sprake! De eerste avond hebben Erwin en ik bij Stoffi’s garage samen met Schotten, Duitsers, Oostenrijkers en Spanjaarden gefeest tot in de vroege uurtjes. De zaterdag vroeg uit de veren want om 9u was het ontbijt en om 10u de lang verwachte rit. Om 10.30 schoot de 2.5 km lange Lambretta kolom in gang. De 85 km lange rit ging langs pittoreske dorpjes, landelijke wegen in de prachtige Auvergne streek was werkelijk het hoogtepunt van deze Euro-Lambretta jamboree. De al lang verwachte gala-avond draaide uit op een sisser. Eerst en vooral was de zaal op 1 km afstand van de camping! LCF had verboden om met de scooter te gaan. Het was dus te voet of per auto! Op de tafels stond een glas wijn per persoon in een klein souvenir glas (+/-15 cl) de wijn was niet te drinken en mensen die met hun eigen drank binnen wilden werden geweigerd door de brouwer die absoluut zijn waar wilde verkopen. Folklore Het menu zelf was wat minnetjes, de kaasplateau bestond uit een plak kaas een (1) blad sla! Als je in het land van de wijn en de kaas bent en je krijgt een tweederangs menu voorgeschoteld is het normaal dat je teleurgesteld bent, niet? De rest van de avond was er luid (veel te luid) traditionele muziek (lees: accordeon) en folklore dansen. Niets mis met wat traditie maar toch niet héél de avond! Iedereen verwachtte een deftige DJ en een dansavond. Nee hoor, iedereen braaf op zijn stoeltje kijken naar de lokale folklore! Zoals vele andere verlieten wij het “gala-diner” zeer vroeg.

Sommige gingen terug naar de camping, andere gingen de sfeer opsnuiven in het stadscentrum. De zondag ochtend was het na het ontbijt tijd om het kamp op te breken. De Belgische vlag werd opgeborgen tot volgend jaar in Neckarsulm (bij Stuttgart) waar NSU Lambretta’s bouwde onder licentie voor Duitsland. Al bij al een geslaagde eerste Euro-Lambretta voor mij, er rest mij nog Erwin te bedanken want zonder hem zou het niet zo leuke geweest zijn, je was een uitstekende gids en ik heb een zeer aangename week beleefd. Als slotwoord kan ik wel zeggen dat ik de smaak te pakken heb en nodigen Erwin en ik iedereen uit om in Duitsland met ons het Belgische vaandel hoog te houden. Tot volgend jaar!!!.

L’année passé c’est sans moi que les membres du LCB ont assisté à l’Euro-Lambretta en Autriche … J’étais à l’étranger pour le boulot! Le semaine plus tard j’ai vu les photos magnifique et entendu les commentaires positifs et j’ai demandé et obtenu presque un an à l’avance la semaine de congé entre le 31 mai et le 7 juin 2006. Après le long hiver, j’ai commencé à chauffer le LD pour l’Euro-Lambretta. Le 31 mai 2006. Il était environ 10h et je terminais mon café dans la cuisine lorsque Erwin arrive. Mon cœur commence à battre, l’aventure commence! Une vingtaine de minutes plus tard et après avoir chargé toutes les bagages et les deux Lammys il restait encore le temps pour un café. Vers 11h, nous sommes partis: direction Paris pour notre premier halte. Au lieu de prendre la route classique (Paris via Mons) nous sommes partis vers Bouillon et nous avons traversé la Champagne (déçu de ne pas avoir vu beaucoup de vignobles) et quel ne fut pas notre surprise lorsque nous apercevions un derrick au beau milieu de champs de blés! Quelques centaines de mètres plus loin, un panneau d’info nous confirmait qu’il s’agissait bien d’un champs de pétrole!

Les Champs-Elysées

J’avais jamais été à Paris et donc nous avons décidé de faire un sightseeing tour de la ville en voiture et à pied. Vers 15h30, nous étions au beau milieu de la ville et dans les embouteillages. Avec Erwin comme guide, j’ai vu les monuments les plus importants de Paris comme la tour Eiffel; l’Arc de triomphe; Notre-Dame; le Louvres et bien-sûr les Champs-Elysées. Nous avons garé la camionnette dans une rue perpendiculaire aux Champs et à partir de la concorde nous avons parcouru la célèbre avenue jusqu’au pied de l’arc de triomphe. Nous nous sommes arrête e.a. dans des vitrines de Renault, Mercedes, Peugeot. Les plus vieux modèles, les prototypes, F1 voitures… Comme le chante Joe Dassin: “il y a tout ce que vous voulez aux Champs-Elysées”! Une visite «à Planet Hollywood » pour terminer cet après -midi bien chargée et nous reprenions le “périph” pour visiter le nouveau quartier d’affaire «La Défense» et nous diriger vers le sud en direction de Clermont-Ferrand. Vers 21h, nous sommes arrivés à Orléans où nous avons décidé de passer la nuit. A peine arrivé à l’hôtel formule 1 que nous apercevions deux camionnettes de «Cambridge Lambretta». En allant manger en ville, nous avons rencontré un anglais qui “en tenait une bonne”. Il revenait du centre avec sa femme et nous disait qu’il avait perdu de vue des copains qui suivaient en Lambretta. Après le repas, nous avons visité le centre ville. Orléans, ville de Jeanne d’ Arc vaut le détour, surtout si vous allez dans le sud! Au petit matin, nous avons repris notre route avec  comme destination finale Issoire. Mais auparavant il y encore un étape ; Clermont-Ferrand et le « Puy-De-Dôme. Aussi, après Orléans les paysages commençaient à changer. Nous roulions vers le massif central, le début de la région volcanique d’Auvergne. A 60 km de Clermont-Ferrand on apercevais déjà le Puy-De-Dôme. Au dernier péage avant « Clermont-Ferrand » une camionnette anglaise chargé de Lambrettas se trouvait dans la file à côté de nous. En attendant de passer, nous avons fait connaissance avec nos collègues britanniques. Une heure plus tard nous étions au pied du Puy-De-Dôme. Il nous restait encore à gravir les 1465 m de ce volcan endormi. Du dôme on a une vue magnifique. Partout autour de ce massif on aperçoit forêts, terrains agricoles avec par ci, par là des petites maisons isolées ou des villages. On a également vue sur Clermont-Ferrand qui se trouve malgré tout à une petite dizaine de km du Puy-De-Dôme. De là-haut, les maisons, voitures, forets paraissent être un décor de train miniature comme ceux avec lesquels nous jouions lorsque nous étions enfants.

Pierres volcaniques

Juste quand nous partions faire le tour du centre météorologique nous entendions grondement connus … et soudain 3 Lambrettas arrivaient en bout de côte! Trois anglais qui sont allé à l’Euro-Lambretta en roulant et qui comme nous trouvaient qu’une visite à ce volcan éteint valait la peine. Avec 3 degrés seulement, nous avions bien froid là-haut.
Après une demi-heure passée à plus de 1400 m d’altitude nous reprenions la route ne direction de Clermont-Ferrand. Après le déjeuner, nous avons visité la cathédrale et le centre ville. L’église est vaut la peine d’être visité ne fut-ce pour la couleur noire des pierres volcaniques dans laquelle cette église est bâtie. Vers 15h30 nous entamions notre dernière étape qui allait nous conduire à Issoire où nous sommes arrivé vers 16h45. Après l’inscription et le paiement de l’emplacement de tente pour la nuit, nous avons commencé monter notre campement. Après une demi-heure nous étions prêt et notre ami Christian et sa femme arrivaient. Ce soir-là, il faisait calme dans le camping ; la majorité des 250 anglais devaient encore arriver. Après une nuit froide et pluvieuse, le programme officiel de l’Euro- Lambretta débutait avec accueil des participants et goodie-bag, t-shirt, bannière Euro-Lambretta, porte-clés LCF et un plan de ville d’Issoire. Début d’après-midi rien de prévu et donc nous avons décidé de faire dans un repérage dans les alentours d’Issoire. Erwin, Christian, Nicole et moi sommes parti pour une petite ballade et avons mangé dans petite village typique où nous avons savouré un repas délicieux pour un prix tellement démocratique que tout le monde à table pensait que le restaurateur avait oublié de compter le vin! Vers 3 heure le LCF organisait une bourse sur le parking à l’extérieur du camping nous sommes retourné à notre aise vers Issoire ou le président et sa famille arrivaient. Il était temps; à 16 h débutait la réunion des présidents; où tous les présidents des Lambretta clubs nationaux débattent de la politique générale et déterminent le calendrier des Euro-Lambretta à venir. A 18h, après un court trajet, nous écoutions les speech des politiciens locaux. Dans la foule, beaucoup de curieux qui admiraient les +/- 350 Lambrettas présentes sur les deux places au marché . Après les speech, la délégation belge s’est retrouvé au restaurant pour un début de soirée sympathique. Le soir venu, il y avait un concert à côté du camping donc pas question d’aller se coucher tôt! Ce soir-là, Erwin et moi avons mis l’ambiance chez Stoffi’s avec les Écossais, les Allemands, autrichiens et espagnols jusqu’au bout de la nuit… Le samedi matin, le réveil fut dur debout à 9h pour le petit-déjeuner et à 10h départ de la ballade tant attendue. Vers 10h30, la colonne de Lambretta de 2,5 km de long se met en route. Une ballade de 85 km le long de petits villages pittoresques, collines verdoyantes… cette ballade constitue un des points forts de cet Euro-Lambretta Jamboree. Le dîner de gala lui aussi très attendu s’est terminé en mineur. La salle où se déroulait cette soirée se trouvait à 1 km du camping! Le LCF interdisait de s’y rendre en scooter. Soit en automobile, soit à pied! Sur les tables, un verre de vin par personne dans un petit verre souvenir (+/-15 cl) le vin était tout simplement mauvais et les personnes qui tentaient de rentrer avec leur propre boisson ont été refoulés par le brasseur qui comptait bien vendre ses produits! Le menu n’était pas fameux non plus. Par exemple, me plateau de fromage se résumait à …une tranche de fromage et une (1) feuille de roquette! Dans le pays du vin et du fromage on s’attendait à mieux et il me semble normal d’être déçu d’un tel repas non? Pour l’animation, il y avait au programme de la musique et des danses traditionnelles. Je n’ai rien contre un peu de folklore mais l’accordéon toute la soirée et pas de possibilité de danser sur de la musique un peu plus entraînante après le repas ont eu raison de l’ambiance: Certains sont retournés au camping, d’ autres sont allés goûter à l’ambiance dans le centre ville. Le dimanche matin, après le petit-déjeuner il était déjà le temps de lever le camp. Le drapeau belge rangé jusqu’à l’an prochain à Neckarsulm (à Stuttgart) où NSU a construit les Lambrettas sous licence pour l’Allemagne. Il me reste à remercier Erwin pour tout ces bons moments passés ensemble! Mon premier Euro-Lambretta me laisse un souvenir impérissable et j’y ai prit gout. Erwin et moi vous donnons dores et déjà rendez-vous en Allemagne pour représenter nos couleurs nationales et vous invite toutes et tous à venir avec nous! A l’an prochain ! ■