Inschrijving

Niet alleen de technische kant kan voor de nodige problemen zorgen maar ook de administratieve zijde durft wel eens voor de nodige zorgen garant staan.
rijbewijs

Om een oldtimer scooter of moto, reglementair althans, op de openbare weg te gebruiken dient ze ingeschreven en verzekerd te zijn. Indien het originele inschrijvingsbewijs (de zogenaamde vroegere groene of nu roze kaart) van de vorige eigenaar nog aanwezig is zal de inschrijving over het algemeen voor weinig problemen zorgen. Het wordt een stuk moeilijker als er met de jaren de papieren zoek geraakt zijn.
Hieronder worden een aantal situaties geschetst en hun oplossing.

1. Origineel inschrijvingsbewijs is nog aanwezig:
Dan mag je jezelf gelukkig achten en kan je bij je verzekeraar een roos formulier (Aanvraag tot inschrijving van een voertuig) voor nieuwe inschrijving laten opmaken. Daarop kleeft de verzekering maatschappij hun sticker als bewijs van verzekering. Het formulier wordt samen met inschrijvingsbewijs van de vorige eigenaar opgestuurd naar de DIV in Brussel. Enkele dagen later ontvang je per post een nieuw inschrijvingsbewijs op je eigen naam eventueel vergezeld van een nieuwe plaat indien je er nog geen had. Enkele weken later krijg je ook een betaling bericht om de éénmalige (<9PK, <71kW) BIV taks van € 61,50 op inschrijving van een voertuig te betalen.

2. Origineel inschrijvingsbewijs is niet aanwezig:
Oppassen geblazen, eventueel betreft het een gestolen voertuig maar evengoed zijn de ‘papieren’ na jaren van stalling zoek geraakt. Aarzel niet om bij eventuele twijfel de lokale politie te contacteren, vóór de aankoop, om het kader en motor nummer te laten verifiëren. De invoerder of fabrikant moet je niet meer gaan vragen om een dubbel van de papieren te bezorgen. Innocenti is immers in 1971 gestopt met de productie van Lambretta scooters. Het is aanbevolen om onderstaande procedures te doorlopen vóór het uitvoeren van grote kosten of restauratiewerken.
MarianneWeberSmall
Dat betekent dan wel dat je ook reeds een verzekering dient te betalen maar zo ben je er zeker van dat het voertuig zonder problemen in het verkeer kan gebracht worden.
Twee mogelijkheden om het voertuig alsnog opnieuw in te schrijven.
a. Indien het plaatnummer van de laatste (Belgisch) inschrijving nog gekend is kan er een aangifte van verlies bij de politie gebeuren en vervolgens de stappen als bij punt 1. gevolgd worden. Naar het schijnt mag deze inschrijving dan niet langer dan tien jaar geleden zijn.
b. Indien er geen plaatnummer gekend is rest er enkel nog een her inschrijving via de Douane.
De procedure bij de douane kan nogal verschillen volgens het kantoor of de ambtenaren, maar komt meestal hier op neer.
Ze zullen je o.a. vragen naar een door de politie opgemaakt attest van ‘onvrijwillig niet het bezit zijn van de papieren’, alsook de verkoopovereenkomst. Ze zullen ook het roos formulier voor nieuwe inschrijving invullen en voorzien van een douanesticker. Op deze sticker komt naast dossier nummer en naam ook de belangrijke vermelding: ‘niet ingeschreven Belgisch voertuig’.
Belangrijk is dat de verkoopovereenkomst ook het bouwjaar of datum van eerste gebruik vermeld. Aan de hand van het kadernummer kan dit achterhaald worden en soms vragen ze daar ook een soort bewijs van. Stuur ons een mail als je een kadernummer hebt waarvan je het bouwjaar wil weten. Desgewenst kan je ook een certificaat bekomen waarmee je de productiedatum van je scooter kan aantonen voor eventuele hulp bij inschrijving.
InnocentiLambretta-Il-est-moderneSmall
Soms wordt er ook gevraagd naar een bewijs dat de scooter wel uit de EEG afkomstig is. Een verkoopovereenkomst met een landgenoot is dan niet voldoende. Ze willen dan authentieke stukken zien die dit bewijzen. Een vreemde situatie want in het geval dat er nog papieren waren zou je niet bij douane moeten langsgaan. Ook originele bijv. dealer stickers die nog steeds op de scooter kleven zouden voldoende zijn. Zonder zo’n bewijs moet er in principe 21% btw over het ganse aankoop bedrag en zal je een formulier ‘Intracommunautaire verwerving’ moeten invullen.
Met het roos formulier in je bezit, die je dan € 0.50 kost, komen de verdere stappen overeen met punt 1.

Meer info op:
DIV site

Verzekering:

Sommige maatschappijen bieden een speciale oldtimer verzekering voor moto’s vanaf 30 jaar oud.
Bij Groep Alpha uit Deurne heb je al een scooter verzekering voor € 100 met goedkope optie voor extra scooters onder bepaalde voorwaarden www.groep-alpha.com. Of ook bij Ethias heb je, voor goede € 60, een polis met weinig beperkingen, behalve dat de scooter niet bedoeld is om woon/werk verkeer te doen.
Heb je meer dan 1 scooter te verzekeren dan kan een polis via de Classic Car Insurance een mooie oplossing zijn. Deze kan je bekomen via een oldtimer club aangesloten bij de BFOV. Meer info over deze verzekering en aangesloten clubs vind je op de site van BFOV

Rijbewijs:

rijbewijs
Je hebt een rijbewijs B van voor 1989: dan mag je met alle motoren of scooters rijden zonder bijkomende examens.
Je hebt een rijbewijs B behaald tussen 1989-2001: beperking tot 125cc en 15PK (11kW), geldig in België.
Je hebt na 2001 een rijbewijs B behaald: dan zal je een speciaal rijbewijs A voor motoren moeten behalen.

Verkeersbelasting:

Enkel motoren >250cc zijn onderworpen aan de jaarlijkse verkeersbelasting:
De verkeersbelasting op motorfietsen is eenvormig vastgesteld op € 36,24 euro. Dat bedrag wordt jaarlijks op 1 juli geïndexeerd en bedraagt op 1 juli 2013: 49,44 euro + 4,94 euro (opdeciemen) = 54,38 euro.